shahid-gelyan

شهيد مهدى پور قربان در سال 1344 در روستاي بيشه سر از توابع شهرستان بابل پا به عرصه وجود گذاشت. در دوران كودكى براى يادگيرى قرآن كريم به مكتب خانه رفت و تحصيلات ابتدايى را در بابل گذراند و با اهتمام زياد دوران راهنمايى را در روستاى «آغوزين» طى كرد و پس از آن دبيرستان را در مدرسه «آيت الله غفارى» به پايان رساند.

شهيد در ايام پيروزي انقلاب اسلامي فعالانه در تظاهرات همگام با مردم شركت مي كرد، تا اينكه انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني پيروز گشت. مهدي علاقه شديدي به اسلام مخصوصا به انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني داشت و سعي مي كرد هميشه پشتيباني خود را از ولايت فقيه اعلام كند. بيشتر به فكر محرومين و مستضعفين بود و به همين دليل شب و روز فعاليت مي نمود، زيرا وقتي كه وضع مادي و فرهنگي آنها را مي ديد رنج مي برد و در بعضي از كارها به آنها كمك مي كرد. بعد از پيروزى انقلاب سعى داشت با مطالعه كتاب هاى اسلامى و مذهبى به اطلاعات خود بيفزايد. همواره در نماز جمعه و دعاى توسل و دعاى كميل شركت فعال داشت. دائم الوضو بود و نماز شب را هيچ‏گاه ترك نمى‏كرد و عامل به امر به معروف و نهى از منكر بود. پس از تشكيل ارتش بيست ميليونى، شهيد پورقربان يكى از بنيانگذاران هسته اوليه بسيج روستا بود و هم چنين عضو فعال انجمن اسلامي دبيرستان خودش بود.

پس از اخذ ديپلم جهت ادامه تحصيل همزمان با شركت در آزمون تربيت معلم در آزمون سراسرى نيز شركت كرد و در رشته الهيات دانشگاه فردوسى مشهد پذيرفته شد. با شروع جنگ و همزمان با تحصيل در دانشگاه به جبهه اعزام شد و در عمليات هاى «بدر، هور العظيم و والفجر 9» شركت كرد. با پايان يافتن عمليات والفجر 9 به دانشگاه مراجعت نمود در همان سال ازدواج كرد.

بعد از پيام امام خمينى (ره) مبنى بر حضور تمام اقشار در جهبه او همراه با كاروان دانشجويان استان خراسان (راهيان كربلا) به جبهه‏ هاى حق علیه باطل اعزام شد و در تاريخ 03/3/1365 در عمليات مهران به درجه رفيع شهادت نايل گرديد.

 

مشخصات شهید:


شهید مهدی پورقربان

نام پدر : ابوتراب

مقطع تحصيلي : كارشناسي

رشته تحصيلي : الهیات

محل تولد : بیشه سر - بابل

تاريخ تولد : 1344/04/09

تاريخ شهادت : 1365/03/03

محل شهادت : مهران