شهید سید کاظم ذاکریان در تاریخ 10/04/1344 در خانواده سادات و معتقد و مذهبى در بجنورد پا به عرصه وجود گذاشت. دوران تحصیلش را در زادگاهش گذراند و در طول این دوران شاگردى درس خوان و مؤدب بود. از دوران متوسطه وارد عرصۀ فعالیت هاى سیاسى و اجتماعى شد و از آرزوهایش سرنگونى رژیم شاه و شکل‏ گیرى جامعه مبتنى بر عدالت و ارزش هاى والاى انسانى بود. وى پس از اخذ دیپلم متوسطه و همزمان با شرکت در جبهه در آزمون سراسرى پذیرفته شد و در رشته عمران دانشگاه فردوسى مشهد مشغول به تحصیل گردید.
شهید سید کاظم ذاکریان از خصوصیات اخلاقى والایى چون صبر زیاد، کم گویى و خوش اخلاقى برخوردار بود. وى قبل از انقلاب و از زمانى که قدرت تشخیص در او بالا گرفت، در زمینه سیاسى، مذهبی و براندازى حکومت شاه و توزیع کتاب هاى دینى و سیاسى فعالیت فراوانى نمود. پس از پیروزى انقلاب و آغاز جنگ تحمیلى این شهید براساس احساس وظیفه الهى به جبهه اعزام شد و در عملیات شلمچه شرکت نمود و مجروح گردید و مدتى در بیمارستان دکتر شریعتى مشهد بسترى شد و پس از بهبودى در عملیات فاو شرکت نمود.
یکى از آرزوهاى شهید سید کاظم ذاکریان، نیل به فوز عظیم شهادت بود و در نمازهایش هنگام دعا از خداوند شهادتش را درخواست مى‏ کرد و آخرین بار که به جبهه اعزام شد این جمله را گفت: «مادر جان، این بار، آخرین سفر من به جبهه است و دیگر برنمى گردم. مرا حلال کنید و از قصورات و تقصیراتم بگذرید. دوست دارم سراى دیگر را هرچه زودتر ببینم.»
شهید سید کاظم ذاکریان در عملیات فاو به عنوان غوّاص شرکت داشت و آن گونه که دوستانش دیده بودند پس از آنکه قایقشان مورد اصابت قرار گرفت، زخمى مى‏ شود و در جزیره‏ اى مستقر مى‏ گردد و در همان جزیره در اثر حملات عراقی ها به شهادت مى‏ رسد.