دانشجوى شهید محمدمهدى دژم خوى در شهریور ماه 1343 در یک خانواده مذهبى و کم بضاعت در شهرستان رشت دیده به جهان گشود. دیرى نپایید که پدر را از دست داد و گرداندن چرخ زندگى توأم با سختى و مصائب روزگار به دوش مادرش افتاد. شهید در همان سنین کم، به قرآن عشق مى‏ ورزید و همین امر نیز باعث شد که پایگاه اعتقادى وى مستحکم‏ تر گردد.
وى پس از گذراندن دوران کودکى جهت کسب علم و آموختن دانش پا به مدرسه ابتدایى نهاد و پس از دوره ابتدایى و راهنمایى وارد هنرستان شد و در رشته راه و ساختمان موفق به اخذ دیپلم گردید. شهید ابتدا براى مدتى در حوزه علمیه امام صادق (ع) به تحصیل فقه پرداخت و در همان اثنا در آزمون سراسرى شرکت کرد و در دانشگاه فردوسى مشهد در رشته مهندسى عمران پذیرفته شد. شهید دوران نوجوانى و جوانى را در سایه انقلاب اسلامى سپرى نمود و روح لطیف او با اطاعت از خداوند خالق و یکتا و انس با قرآن و عشق به امام هر روز بیشتر از این دنیا بریده و به ملکوت نزدیک تر مى‏ شد.
شهید بنا به فرمایش حضرت امام (ره) براى دفاع از نوامیس و کشور و با رضایت کامل از خانواده در سال 65 به عنوان یک نوع تکلیف و وظیفه وارد مناطق جنگى شد و بدون اینکه کوچکترین صحبتى از محل خدمت، نوع مسئولیت و زمان وقوع عملیات ها در منطقه جنگى براى نزدیکان خود داشته باشد آرام و سبکبال و با لبخندى بر لب و نگاهى سرشار از محبت آمد تا اینکه در دی ماه سال 1365 در منطقه جنوب در عملیات کربلاى چهار در یک رویارویى سخت با دشمن بعث، جاوید الاثر گردید و بعد از این واقعه بود که خانواده متوجه شدند که آن رادمرد از غوّاصان لشکر امام رضا (ع) از گردان حضرت نوح (ع) و معاون اطلاعات و عملیات گردان بوده است.