شهید مهدى زارع پور در سال 1339 در روستاى قدیر (فرگ سابق) از توابع کاشمر چشم به جهان گشود، در زمان تحصیل در دبیرستان با کمک و راهنمایى چند تن از دبیرانش در جلسات شرکت مى‏ کرد و هیچگاه از مطالعه غافل نبود. دوران تحصیلات ابتدایى را در همان روستا گذراند و پس از طى دوران راهنمایى و دبیرستان در رشته ریاضى موفق به اخذ دیپلم گردید و در همان سال در رشته فیزیک دانشگاه مشهد پذیرفته شد.
شهید مهدى زارع پور با آگاهى و بینش، مسائل را براى دیگر همکلاسى‏ هاى خود بیان مى‏ کرد و علاوه بر دانشجویان، دانش‏ آموزان دبیرستان را نیز به مبارزه با رژیم پهلوى ترغیب مى‏ نمود. وى در زمان انقلاب سعى در آگاهى بخشیدن به دانشجویان داشت و دانش‏ آموزان دبیرستان ها را به تعطیل کردن مدارس ترغیب مى‏ نمود. با پیروزى انقلاب و تعطیلى دانشگاه ها به کاشمر آمد.
در دوره دانشگاه با فرزند آیت اللّه خزعلى که بعداً ایشان نیز شهید شدند، آشنا شد و این امر در آگاهى ایشان از مسائل سیاسى و معنوى مؤثر بود و چون جهاد دانشگاهى را محلى براى ایثارگری هاى خویش یافت فعالیت خود را در واحد فرهنگى آغاز کرد. وى علاوه بر کار در واحد فرهنگى به فعالیت هاى دیگرى چون تشکیل کلاس هاى سیاسى ـ ایدئولوژى در سطح روستاها مى‏ پرداخت. شهید زارع پور، هیچ گاه نماز سرِ وقت را ترک نمى‏ کرد و اکثراً در مسجد نماز مى‏ خواند و قبل از خواب وضو مى‏ گرفت و نماز شب مى‏ خواند. قرآن را با معنى آن مى‏ خواند و همیشه در مراسم دعا مشتاقانه شرکت مى‏ کرد. وى به غیر از مطالعه کتب درسى به مطالعه کتب علمى دیگر، مانند کتب دکتر شریعتى و استاد مطهرى و تفاسیر نیز مى‏ پرداخت و گاهى در جلسات، آن مطالب را به دیگران مى‏ آموخت.
پس از پیروزى انقلاب، شهید زارع پور وارد جهاد سازندگى شهرستان کاشمر شد. او در هر فرصتى براى جوانان روستایى کلاس هاى سیاسى و اعتقادى تشکیل مى‏ داد. شهید مهدى زارع پور بسیار مهمان نواز و بردبار بود در سال 1360 شهید به منطقه کاخک گناباد رفت و چون فقر فرهنگى شدید را در آن منطقه احساس مى‏ کرد تربیت دانش‏ آموزان آن دیار را واجب دانست و در برنامه کار خود قرار داد. در اواخر تابستان در کاشمر مسؤولیت فرهنگى جهاد را بر عهده گرفت و در تشکیل جلسات مذهبى و تشکیل شوراهاى اسلامى همکارى مى‏ کرد و عضو شوراى مرکزى جهاد شد. شهید زارع پور طى یک اردوى 15 روزه به مناطق جنگى که از طرف جهاد سازندگى خراسان براى اعضاى شوراى مرکزى شهرستانها در سوسنگرد تشکیل شده بود، به همراه پسر عموى شهیدش محمد زارع پور، به سوسنگرد رفت و پس از اتمام اردو در همانجا ماند. سرانجام در شب نهم آذر ماه سال 60 در عملیات طریق القدس در اثر اصابت ترکش خمپاره به دیدار حق شتافت.