شهید صفر روحی افراپلی در سال 1337 در شهر قائم ‌شهر واقع در استان مازندران متولد شد. دوران تحصیل را در زادگاهش به پایان رساند و موفق به اخذ مدرک دیپلم تجربی گردید. در دوران متوسطه عضو انجمن مسجد بزرگ شهر شد و به پخش اعلامیه‌های امام و تشویق مردم به تظاهرات علیه شاه دست می‌زد. شهید پس از دریافت مدرک دیپلم، در سه رشته علوم پزشکی، داروسازی و کشاورزی قبول شد ولی به خاطر اینکه دو رشته علوم پزشکی و داروسازی متعلق به ارتش شاهنشاه بود به تحصیل در رشته کشاورزی پرداخت، اما بعد از مدتی به دلیل انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها از تحصیل دور ماند. وی در اوایل انقلاب، با تأسیس سپاه به دستور امام (ره) یکی از اعضای فعال آن شد و به فعالیت‌های خود در زمینه گسترش اسلام ادامه داد. این در حالی بود که او یک بار مورد ترور ناموفق منافقین قرار گرفت.
در سن 21 سالگی ازدواج کرد. بعد از 7 سال دوری از دانشگاه به اصرار همسرش به ادامه تحصیل در شهر مشهد پرداخت. او انسانی رازدار و امین بود و هر کس مشکلی داشت با او در میان می‌گذاشت و از او راهنمایی می‌خواست، وی هیچگاه خود را برتر از دیگران نمی‌دانست و با همه رفیق و دم خور بود. بسیار با کودکان مهربان بود و در سلام کردن پیش قدم می‌شد، او هیچ وقت خشمگین نمی‌گردید و با نرمی و ملایمت رفتار می‌کرد. هیچ وقت نماز اول وقت را ترک نمی‌کرد و در اعتقادات دینی راسخ و مورد اعتماد بود.
وی قبل از اینکه وارد دانشگاه شود، از طرف سپاه به جبهه اعزام شده بود و همچنین در دوران دانشجویی وقتی امام (ره) دستور فرمودند که دانشجویان به جبهه بروند، درس و دانشگاه را رها کرد و عازم مناطق جنگی شد.
در آن زمان حدود 8 ماه در جبهه بود و درعملیات‌های والفجر 4 و 6 و کربلای 4 و 5 شرکت کرد. در آخرین عملیات یعنی عملیات کربلای 5 بود که به عنوان مسئول طرح خودکفایی لشکر 25 کربلا منصوب گردید و آن طور که همرزمانش می‌گفتند به کشت برخی محصولات پرداخت و تا 3 روز قبل از شهادتش مشغول برداشت آنها بود و جالب است که همان محصولات برای تمام سال لشکر کفایت می‌کرد.
چند روز قبل از عملیات کربلای 5 مأموریتش تمام شده بود ولی وقتی فهمید که قرار است عملیات بشود به خانه برنگشت و در آنجا ماند و در عملیات شرکت کرد که سرانجام ایشان در تاریخ 12/11/1365 در منطقه پاسگاه زید بر اثر اصابت ترکش به وصال یار شتافت.