شهید علیرضا رحمانى در آبان ماه سال 1345 در خانواده اى مذهبى و متوسط در تهران دیده به دنیا گشود. تا سن ده سالگى در تهران بود و در سال 55 به همراه خانواده به شهر رفسنجان رفت. وى در طول تحصیل شاگرد ممتازى بود. در زمان انقلاب در تظاهرات شرکت فعال داشت در مدرسه نیز علیه طاغوت فعالیت مى‏ کرد. بعد از پیروزى انقلاب اسلامى و تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان حضرت امام خمینى (ره)، او از نیروهاى فعّال بسیج شد و اکثر اوقات فراغت خود را در بسیج (که در آن زمان در باغ هرندى بود) مى‏ گذراند و یا به آموزش اسلحه در مدارس مشغول بود. ایشان عضو مرکزى انجمن اسلامى دانش آموزى دبیرستان شهید انصارى نیز بودند و ابتکارات و اقدامات زیادى از ایشان به یادگار مانده است. از آن جمله تصاویر حضرت امام، شهید رجائى و باهنر در دبیرستان شریعتى و تصویر امام (ره)، شهید رجائى و باهنر و شهید مطهرى در دبیرستان شهید انصارى را مى‏ توان نام برد و همچنین تشکیل گروه تئاتر در دبیرستان، برگزارى مسابقه علمى و فرهنگى در دبیرستان و....

از خصوصیات ایشان علاوه بر پرکار بودن، نوآورى بود. وى به هیچ وجه دنبال کسب امتیازات ویژه و خاص نبود؛ براى مثال هیچ گاه در امتحانات ویژه رزمندگان شرکت نکرد و با وجود دشوار بودن رشته تحصیلى (ریاضى فیزیک) که مطالعه و شرکت مستمر در کلاس درس را ایجاب مى‏ کرد او با سایر دانش‏ آموزان امتحان مى‏ داد و هیچ وقت خود را رزمنده معرفى نمى‏ کرد و همیشه سعى داشت ساکت و آرام باشد و از جلب توجه کردن و بى مورد خود را مطرح نمودن، متنفر بود. در تمام امور، فردى صادق و واقعیت گرا بود و از شعار بدون عمل همیشه دورى مى‏ گزید و پیروى از ولایت را بر خود فرض و مخالفت با آن را گناهى نابخشودنى مى‏ دانست.
او در سال 63 با گرفتن دیپلم در دانشگاه فردوسى مشهد در رشته شیمى پذیرفته شد. با شروع جنگ تحمیلى به جبهه‏ هاى جنگ شتافت و به فرمان امام خود لبیک گفت.
شهید رحمانى حدود 20 ماه در جبهه‏ هاى حق علیه باطل به صورت داوطلب بسیجى حضور یافت و در عملیات هاى رمضان، والفجر 1 و 4 منطقه فاو و کربلاى 4 شرکت داشت. در عملیات والفجر1 ایشان از ناحیه دست، سینه، ساق پا مورد اصابت ترکش قرار گرفت که بیش از یک ماه در بیمارستان هاى تبریز و تهران بسترى و تحت درمان بود. سرانجام در دى ماه سال 65 در «عملیات کربلاى 4» در منطقه امّ‏ الرصاص مفقود شد. ایشان در طول جنگ مسؤولیت هاى متعددى داشت. از آن جمله مسؤولیت مخابرات گردان 410 غواص لشکر 41 ثاراللَّه را در عملیات کربلاى 4 مى‏ توان نام برد.