شهید مهدى حبیبى در سال 1337 همزمان با سالروز تولد حضرت مهدى (عج) در شهر سرسبز نوشهر دیده به جهان گشود.
تا کلاس سوم دبستان در نوشهر درس خواند و بعد به اتفاق خانواده به شهر ارومیه مهاجرت کرد. بقیه دوران ابتدایى را در مدارس ارومیه سپرى نمود و بعد از کلاس ششم دبستان به علت علاقه خاصى که به اسلام و مسائل دینى داشت وارد تنها دبیرستان اسلامى ارومیه شد و در رشته ریاضى به تحصیل پرداخت و در ضمن علوم دینى را نیز مى‏ آموخت.
در سن 15 سالگى پدر گرانقدرش را بر اثر سانحه‏ اى از دست داد. بعد از فوت پدر، خانواده مجدداً به نوشهر بازگشت و مهدى سال هاى آخر تحصیل را در دبیرستان شریف (شهید چمران فعلى) چالوس گذراند. مدرک دیپلم را با نمرات عالى اخذ نمود و با شرکت در کنکور سراسرى، در سال 56 در رشته ریاضى دانشگاه مشهد پذیرفته شد.
عقاید مهدى و زمینه‏ هاى مبارزاتى که قبل از ورود به دانشگاه در او به وجود آمده بود، باعث شد تا مبارزات خود را با نظام حکومتى پهلوى به طور جدى آغاز نماید. علاوه بر شرکت در راهپیمایى، فعالیتهاى مخفیانه‏ اى نیز به اتفاق همفکران خود انجام مى‏ داد. بعد از انقلاب سرسختانه از نظام مقدس جمهورى اسلامى دفاع مى‏ کرد و با بحث‏هاى منطقى و اسلامى در برابر خود باختگان مى‏ ایستاد.
در شهر محل اقامتش (نوشهر) به همراه دیگر دوستانش براى اشاعه فرهنگ اسلامى به تشکیل نمایشگاه و فروش کتاب و جزوات اسلامى مى‏ پرداخت. مدتى هم در جهاد دانشگاهى مشهد مشغول فعاليّت بود. هنگامى که گروهکها دست به ترور و مبارزه مسلحانه با جمهورى اسلامى زدند، مهدى با رفقایش در جهت شناسایى و برخورد با این گروهک ها فعاليّت هاى خاصى انجام دادند و عدّه‏ اى از آنان را به دست عدالت سپردند.
مهدى دو بار به جبهه رفت. بار اول در عملیات طریق القدس که منجر به آزادى بستان شد که فرماندهى یکى از قسمت ها را بر عهده داشت و بار دوم در آبان 1361 به جبهه سومار رفت و در قسمت اطلاعات و عملیات به شناسایى نقاط حساس جبهه دشمن ‏پرداخت.
مهدی سرانجام در تاریخ 02/10/1361 بر اثر اصابت ترکش به چشم چپ و پاى راستش به پایان راهى که آگاهانه و عاشقانه انتخاب کرده بود رسید و به لقاى پروردگارش نایل آمد.