شهید محمد رسول حسین‏ زاده در سال 1344 در خانواده‏ اى متوسط و مذهبى به دنیا آمد. از دوران کودکى در مسجد فعالیت داشت. قبل از انقلاب در مسجد محل، کارهاى تبلیغى انجام مى‏ داد و تا پاسى از شب در مسجد مى‏ ماند. شهید محمدرسول حسین‏ زاده در طول دوران تحصیل شاگرد نمونه و زرنگى بود. از همان ابتدا آرامش درونى و روحىِ خاصى داشت و سکوت هاى متمادى او ناشى از همین اطمینان قلبى بود. بسیار ساده و خالصانه رفتار مى‏ کرد. در دبیرستان بیشتر فعالیتش در حوزه مسائل اعتقادى بود و در انجمن دینى و فرهنگى یک گروه سرود تشکیل داده بود. هیچ وقت نمازش ترک نمى‏ شد و نماز را همواره به صورت جماعت برگزار مى‏ کرد. شبها به نگهبانى و پاسدارى در محل هاى اطراف مى‏ پرداخت و سرانجام به افتخار پاسدارى نایل آمد.
از ابتداى دوره دبیرستان تا اخذ دیپلم در کنار دروسش به کسب علوم حوزوى نیز ادامه مى‏ داد و به علوم دینى علاقه زیادى داشت. بعد از گرفتن دیپلم در کنکور سراسرى و در رشته عمران قبول شد و بیش از 9 ماه در این رشته تحصیل نکرده بود که انصراف داد. پس از شرکت مجدد در کنکور، در رشته فیزیک دانشگاه فردوسى مشهد پذیرفته شد. پس از قبولى در دانشگاه دو بار به جبهه رفت. یک بار 45 روز به کردستان و دفعه دیگر به جزیره مجنون. بار دوم که به جبهه مى‏ رفت عکسى را به خواهرش نشان داده و گفت: «اینها همه دوستان من بودند که لیاقت شهادت داشتند و شهید شدند. دعا کن که من هم لیاقت داشته باشم و شهید بشوم».
سرانجام شهید محمد رسول حسین زاده در سال 66 در «جزیره مجنون» به فیض عظیم شهادت نایل آمد. روح پاکش در مشهدالرضا تشییع گردید. جسدش هنوز در همان دیار باقى مانده است.