شهیده طیبه زمانى در سال 1334 در خانواده ‏اى مذهبى و روحانى در روستاى گودین از توابع شهرستان کنگاور چشم به جهان گشود. پدرش سید حسین نام داشت و از نزدیکان حاج آقا بزرگ کنگاوری (امام جمعه و واعظ معروف) بود. او از ابتداى کودکى علاقه شدیدى نسبت به یادگیرى و خواندن قرآن داشت چون در آن روستا مدرسه دخترانه نبود، به مکتب خانه‏ هاى قدیم که توسط افراد مذهبى اداره مى‏ شد روى آورد و قرآن را فرا گرفت.
از سال 1353 مستقیماً وارد دبیرستان شد و در سال 1356 دیپلم گرفت و از شاگردان ممتاز و باهوش دبیرستان بود. شهیده علاقه فراوانی به مطالعه داشت و در کنار کتاب های درسی کتاب های دیگری را نیز مطالعه می نمود و علاقه شدید به ارزش هاى اسلامى مخصوصاً حجاب داشت. در سال 1356 در کنکور سراسرى شرکت و در رشته شیمى دانشگاه مشهد قبول شد. او در تشکیل انجمن هاى اسلامى و برنامه‏ هاى مذهبى نقش مؤثرى داشت.
روز 26 دی ماه 56 که روز آزادی زن اعلام شده بود به همراه دیگر دانشجویان مسلمان در مشهد به تظاهرات پرداخت و از حجاب اسلامی و انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) حمایت کرد. در نتیجه ماموران رژیم منحوس پهلوی آنان را دستگیر نمود که بلافاصله با پیام آیت الله شیرازی آزاد شدند.
او از دانشجویان پیرو خط امام بود که در سال 1357 در طبس همگام با دیگر خواهران به مداواى زلزله زدگان شتافت. در تظاهرات نقش عمده‏ اى داشت و در دی ماه 1357 تعداد زیادى پوستر و عکس از شهداى دیگر شهرها جمع آورى کرده بود تا نمایشگاهى دایر کند اما موفق نشد.
در تظاهرات روز 17 دی ماه 1357 کنگاور شرکت کرد و به دست دژخیمان شاه جلاد شهید شد و به آرزوى خود رسید. او همیشه آرزوى دیدن امام را داشت.
روزنامه اطلاعات به تاریخ 20 دی ماه 1357 نوشت: طیبه زمانی نماینده امام در طبس به گلوله بسته شد.
حاج آقا بزرگ کنگاوری در مراسم ختم آن شهیده گفت: من معتقدم که خون این سیده جوان رژیم شاه را از ریشه بر خواهد کند.