shahid-gelyan

شهید محمد ابراهیم ایوانى در سال 1336 در شهر مشهد و در خانواده‏ اى مذهبى دیده به جهان گشود. به دلیل مذهبى بودن خانواده‏ اش از همان ابتدا با مسائل اعتقادى آشنا شد و بینش خاصى نسبت به دین در او ایجاد گردید. از آنجایى که فردى کوشا و فعال بود، در تحصیل نیز موفق ظاهر شد و پس از فراغت از دبیرستان و اخذ دیپلم در کنکور سراسرى سال 64 در رشته مهندسى عمران دانشگاه فردوسى مشهد پذیرفته شد و در دانشگاه به ادامه تحصیل پرداخت.
قبل از انقلاب در سن 17 سالگى و در حالى که تازه فعالیت هاى انقلابى خود را آغاز کرده بود از سوى ساواک دستگیر شد ولى پس از چندى آزاد گردید. پس از انقلاب نیز همزمان با تحصیل، در جهاد سازندگى به کار مشغول شد و مسئولیت بخشهاى مختلف از جمله احمدآباد، کلات و تبادکان را به عهده داشت. با شروع جنگ تحمیلى از طریق جهاد سازندگى به جبهه اعزام شد و به این ترتیب همچنان از فعالان عرصه انقلاب بود و البته فعالیت هاى او در این بخش ها باعث دور ماندن از کسب علم، ورزش و تحصیل نمى‏ شد. به همین جهت شهید محمد ابراهیم ایوانى در سال 64 پس از قبولى در کنکور سراسرى در رشته مهندسى عمران مشغول به تحصیل شد.
از خصوصیات بارز و قابل ذکر این شهید بزرگوار، اهمیت دادن به مسأله حفظ اموال بیت‏ المال بود. در خاطره‏ اى از او نقل مى‏ شود که هیچگاه براى استفاده خصوصى خود یا خانواده‏ اش از وسیله نقلیه‏ اى که در اختیار داشت استفاده نمى‏ کرد. شهید محمد ابراهیم ایوانى در حالى که بیش از یک ترم از تحصیل خود را در دانشگاه پشت سرنگذاشته بود با حضور داوطلبانه خود در منطقه عملیاتى والفجر 8 و در میان خیل عظیم سنگرسازان بى سنگر به فیض عظیم شهادت نایل گشت.
شهید در یکى از نامه هایش خطاب به خانواده‏ اش مى‏ نویسد: «حالا که قلم به دست گرفته‏ ام نمى‏ دانم چه بنویسم. البته عظمت روح بزرگان کوچک نما و صلابت ایمان بیابانگردان و درک عمیق بى سوادان و فهم عجیب دیوانگان عشق از معشوقشان و بستر سینه دلدادگان، قبل از هر چیز کوچکى جان ما کوچکان بزرگ اندیش را و سستى ما تمدن گردها و سطح ادارک ما پرسوادان و نادانى ما عاقلان در بند عقل را هر لحظه چون پتکى بر سرمان مى‏ کوبد که از هر حرفى و سخنى بازمان مى‏ دارد. عقده از این همه کوچکى و ضعف ها و نفهمی ها چنان گلویم را فشرده که هنگام نوشتن جز چشمانى اشک آلود چیزى به سراغم نمى‏ آید و با دلى پردرد و بارى گران از گناه و معصیت در محضر پروردگار، هشدارم مى‏ دهد که یاوه گویى مکن و سخن به گزاف گفتن بس است. امّا رجاء به خداوندم و محبّت و لطف او، امید بخشش را در من بر ترس و خوف از عظمت او گهگاه غلبه مى‏ کند».


 

shahid-gelyan        


شهید محمد ابراهیم ایوانی

نام پدر : حسین

مقطع تحصيلي : کارشناسی

رشته تحصيلي :مهندسی عمران

محل تولد : مشهد

تاريخ تولد : 1336

تاريخ شهادت : 1364/12/29

محل شهادت : فاو